Dlaczego treść art. 8a. UPoM decyduje o dopuszczalności użytkowania analizatora w SKP? |
![]() |
![]() |
![]() |
Z jednej strony, dla wszystkich chyba oczywiste, że w SKP nie wolno(!) stosować niesprawnego analizatora spalin , a z drugiej strony nie każdy sprawny technicznie analizator spalin samochodowych, może być traktowany jako legalny i stosowany w SKP. Skupimy się tu na analizatorach wprowadzony do obrotu na podstawie Ustawy Prawo, po uzyskaniu Decyzji zatwierdzenia typu (Decyzji ZT). Nie każdy to jeszcze rozumie, ale ... Dla przypomnienia: Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz użytkowane tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu lub ważną legalizację. 2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", może uznać, w drodze decyzji, odpowiednie dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej kontroli metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne instytucje metrologiczne. Co bardzo istotne dla dopuszczalności użytkowania analizatorów spalin samochodowych: po 31 grudnia 2013r -> tych zalegalizowanych przed 31.12.2003r w trybie art. 29 ustawy oraz po 31 grudnia 2012r. -> tych uwierzytelnionych przed 1 stycznia 2003r., w treści art. 8a ust. 1 użyto sformułowanie: "posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu". Kluczowe jest użyte tam - zresztą nie bez przyczyny - słowo "odpowiednio". Trzeba też sobie uświadomić i to, że użyte tu (w art. 8a ust. 1 UPoM) sformułowanie "lub ważną legalizację" nie może dotyczyć legalizacji ponownej. A nie może ponieważ, legalizacja ponowna może dotyczyć jedynie tych przyrządów które już zostały wprowadzone do obrotu (stąd właśnie jest ona ponowna). Dla przypomnienia, przepis ten mówił: " Art. 9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: (...)6) rodzaje przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez zatwierdzenia typu,(...) — przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. [vide art. 8b ust 3 pkt 2 ustawy Prawo o miarach z 2001r. w obecnym brzmieniu Dla przypomnienia, przepis ten mówił: "Art. 8b. (...) 3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują: (...) 2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w art. 10 pkt 2 - w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez zatwierdzenia typu; Art. 10. Organami administracji miar są: (...) 2) dyrektorzy okręgowych urzędów miar, zwani dalej "dyrektorami". [vide: rozporządzenia dostępne tu-> Dz.U. 2004 nr 82 poz. 754 i tu -> Dz.U. 2005 nr 74 poz. 653 Dla przypomnienia, było to "Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 kwietnia 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz rodzajów przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez zatwierdzenia typu] i uchylające je Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli uznane za uchylony z dniem 1.01.2008r. Zobacz też :
Uwolnić spaliny z SKP! ... O co tu chodzi? |
|
Zmieniony ( 29.01.2014. ) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|