Menu Content/Inhalt
Start arrow Wieści arrow Z kraju i ze świata arrow Co to za problemy z badaniem spalin, które uzasadniałyby
Co to za problemy z badaniem spalin, które uzasadniałyby PDF Drukuj Email

Badanie spalin, to w przypadku pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym - badanie z wykorzystaniem analizatora spalin samochodowych, a w przypadku pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym – badanie z wykorzystaniem dymomierza.

Podczas takiego badania silnik pojazdu powinien być rozgrzany do normalnej temperatury jego pracy. Piszę powinien, bo temperatura silnika dla tego badania ma praktyczne znaczenie tylko wtedy gdy jego wynik będzie negatywny.

To, że silnik jest niedogrzany jest bez znaczenia gdy zmierzony poziom emisji składników toksycznych spalin lub zadymienia nie przekraczają poziomów dopuszczalnych przepisami.


Czy przed badaniem (bez badania) da się stwierdzić, że silnik nawet niedogrzany jest na tyle sprawny, że wynik badania jego spalin mieściłby się w limitach? NIE.

 

Dlatego właśnie dla uniknięcia powtarzania badania, przy prawidłowo przeprowadzanym badaniu trzeba się liczyć z tym, że silnik przed samym badaniem spalin musi być dodatkowo dogrzany.

W przypadku pojazdów z silnikiem diesla trzeba dodatkowo przedmuchać układ wydechowy ze „złogów” sadzy. To przedmuchiwanie oczywiście ma znaczenie tak jak i temperatura głównie w sytuacji gdy wynik badania może być negatywny, bo złogi sadzy z układu wydechowego będą podwyższać poziom zadymienia podczas badania zadymienia. A „po przedmuchaniu” wyniki mieszczą się w limitach?

Co się dzieje ze spalinami podczas dogrzewania silnika, przedmuchiwania układu wydechowego oraz podczas badania?

Jeżeli pojazd „do badania” jest wprowadzony do hali SKP, to rozgrzewanie a zwłaszcza przedmuchiwanie układu wydechowego powinno odbywać się gdy do rury wydechowej pojazdu podłączony jest odsysacz spalin.

A czy w Waszej SKP podłączacie wtedy odsysacz spalin? Czy zawsze?

Z drugie strony podczas samego badania spalin dużym problemem praktycznym może być podłączenie do rury wydechowej pojazdu jednocześnie sondy poboru spalin oraz „rury” odsysacza spalin.

A w przypadku badania zadymienia spalin dymomierzem, z przyczyn czysto technicznych, jest to praktycznie niemożliwe. A samo badanie zadymienia zwykle wiąże się ze specjalnie zwiększanym dla tego badania dymieniem z rury wydechowej.

Cząsteczki sadzy z tych spalin nasączone tym wszystkim co jest w spalinach z diesla rozprzestrzeniają się po hali SKP, osadzają na podłodze i ścianach, a pewnie też na ubraniach i skórze personelu oraz klientów. Skutki emisji takich spalin wewnątrz pomieszczeń są dużo poważniejsze niż dla takiej samej emisja na wolnym powietrzu.

Problem ten nie będzie istniał przy badaniach spalin prowadzonych poza halą.

Problem (1) – zdrowie.

Każdy wie, że spalin silnikowe są trujące i szkodliwe dla zdrowia.

Ale nie każdy wie, że spaliny silników diesla są „ekstra przyczyną” diesel-alergii. Jak dotąd praca diagnostów w SKP nie została uznana za pracę w szczególnie trudnych warunkach. I jakoś nikt nie chce „pochylić się nad tym tematem”, tzn. dodatkowym narażeniem zdrowia diagnostów pracujących w SKP, tylko z tej przyczyny, że są tam również przeprowadzane badania zadymienia spalin.

Problem (2) – czas.

Konieczność przygotowania pojazdu do badania spalin podczas OBT wydłuża czas, który jest niezbędny do przeprowadzenia pełniej procedury tego badania, w sposób niewspółmierny do czasu na samo badanie spalin.

Są sytuacje gdy „czas to pieniądz”, zwłaszcza gdy jest kolejka do OBT.

Kolejka do OBT w SKP oznacza, że silniki czekających tam pojazdów nie pracują czyli „stygną”. A do badania spalin powinny mieć swoją normalną temperaturę pracy.

Dodatkowo sam sposób organizacji (kolejność) badań podczas OBT (w SKP) powoduje, że w praktyce (nawet gdy nie ma kolejki) trzeba się liczyć z koniecznością „dodatkowego dogrzewania” silnika. Dodatkowe dogrzewania silnika to dodatkowy czas „zużywany” na OBT. A jak kolejka za długa, to można stracić klientów i dochód.


Problem (3) – pokusa uproszczeń i zaniechania.

Te dodatkowe czynności, które „wydają się” zbędne, narażanie zdrowia ...

... a skoro klient - właściciel badanego pojazdu - jest zainteresowany wynikiem pozytywnym, to ...

... stąd właśnie może pojawiać się pokusa do pomijania badania spalin całkowicie lub pozorowania, że badanie to jest wykonywane.

No bo przecież skład spliny nie ma wpływu na bezpieczeństwo pojazdu na drodze, to nawet jak nie sprawdzę, to przecież nic się nie stanie (Czy może być takie tłumaczenie ?).

Oczywiście można by tu odwoływać się do wielkich słów o uczciwości itp., itd..

Nie można jednak zapominać, że człowiek ze swej natury „racjonalizuje” swoje wybory.

Tak samo jak ze znakami drogowymi np. ograniczającymi prędkość, które stoją „bez sensu” w miejscach, w których ich postawienie nie ma uzasadnienia. A stoją tam np. dlatego, że ktoś zapomniał je zdjąć po zakończeniu robót drogowych.

Kierowcy przestają na nie zwracać uwagę (nie zwalniają) bo „racjonalizują”, że w tym miejscu nie ma powodu aby takie ograniczenie było.

W konsekwencji stwarzanie sytuacji, w których wykonywanie różnych obowiązków (np. zwalnianie przed znakiem ograniczenia prędkości) jest nieracjonalne, nawet w osobach praworządnych i normalnie stosujących się do reguł wytwarza„odporność” na takie obowiązki (znaki), i „deprawuje” te osoby. Bo siłą „rozpędu” mniejszą wagę zaczyna się przykładać również i do innych sensownych obowiązków (np. znaków).

Normalnie nie da się na dłuższą metę skłonić ludzi do przestrzegania zasad, które oni uważają za bezsensowne, znajdą sposób na ich obejście. A tworzenie (utrzymywanie) tego rodzaju bezsensownych zasad zwykle ma taki skutek, że rośnie społeczne przyzwolenie na ich łamanie. A to nie jest dobre i dla Społeczeństwa, i dla Państwa.

Sposobem na wyeliminowanie z SKP powyższych problemów [(1), (2) i (3)] mogło by być właśnie „uwolnienie spalin z SKP”.

No i warto zauważyć, że jakości kontroli spalin pojazdów, mogłaby się poprawić, gdyby ... więcej

 Wyżej wskazane problemy z analizatorami spalin samochodowych w SKP znikną gdy doprowadzimy do „uwolnienia spalin z SKP”!

Dlatego:

Uwolnić spaliny z SKP!

Poprzyj ideę uwolnienia spalin z SKP !

Powiadom znajomych o tej idei !

Chcesz poprzeć ideę „uwolnić spaliny z SKP” ?
Napisz do koordynatora projektu na adres 

 


Zobacz też:

Jak uwolnić spaliny z SKP?

Jakości kontroli spalin pojazdów, mogłaby się poprawić, gdyby ...

Gdyby badanie spalin było wydzielone z zakresu OBT w SKP...

Co to znaczy bez problemów ze zgodnością z przepisami ?

Co to znaczy „niespełniający wymagań” w przypadku analizatora ?


 
Zmieniony ( 04.11.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »