Menu Content/Inhalt
Start arrow Wieści arrow Z kraju i ze świata arrow Czy konieczna będzie kolejna wymiana analizatora w SKP?
Czy konieczna będzie kolejna wymiana analizatora w SKP? PDF Drukuj Email

Temat ważny dla tych, którzy z racji prowadzonej działalności, muszą posiadać "legalny" analizator spalin samochodowych, np. dla właścicieli SKP.

   Przed sporą liczbą posiadaczy analizatorów spalin samochodowych, praktycznie wszystkich "urzędowych", tych, którzy posiadają analizator z rokiem produkcji 2002 lub wcześniejszym albo z rokiem produkcji 2003, stoi konieczność wymiany analizatora na nowy. Jest tak, ponieważ, sprawa ta, tj. dopuszczalności legalizacji ponownej analizatorów spalin samochodowych, do których stosowało się przepisy art. 27 albo art. 29a ustawy z 11 maja 2001r.- Prawo o miarach, została przesądzona na długo przed upływem terminów, o których mowa w tych przepisach, bo już w dniu 8 lipca 2010r. No a ponieważ okresy przejściowe kończyły się 31 grudnia 2012r. (art. 27) oraz 31 grudnia 2013r. (art. 29a), to mamy problem roku 2013.

Zobacz :
  Dlaczego już od 8 lipca 2010r. było wiadomo, że trzeba wymienić "te" analizatory?
Zobacz też:
  Zalegalizowałeś swój analizator? - pomyśl o korekcie deklaracji podatkowych.
  Kupiłeś używany analizator - pomyśl o korekcie deklaracji podatkowych.
  Dlaczego "Fiskus" zakwestionuje faktury dotyczące "tych" analizatorów spalin?
  Dlaczego "Fiskus" zakwestionuje faktury dotyczące działalności "takiej" SKP?

No ale dorzeczy ...
Konieczność zakupu kontra "widmo archiwizacji, czyli :
   Dlaczego, kupując analizator spalin do SKP, warto wybrać taki, który spełni nie tylko aktualne warunki stosowania w SKP, ale również nowe (przyszłe) wymogi archiwizacji wyników badania w bezpiecznej wersji elektronicznej?

  Musisz teraz kupić analizator spalin do SKP, to zastanów się:
    C
zy chcesz uniknąć konieczności jego ponownej wymiany za 3 do 5 lat?
   
Jeżeli tak, to lepiej sprawdź i wybierz taki, którego nie będziesz musiał wymieniać z powodu niedostosowania do tych nowych (przyszłych) wymogów.
Masz wątpliwości, czy powinieneś?
   Zauważ, że legalizacja ponowna analizatorów z problemem roku 2013, dla wielu nie stanowiła problemu, choć powinna (bo problem ten wynikał z tych przepisów ważnych już od 8 lipca 2010r.). Czy z archiwizacją wyników badania nie będzie podobnie?

Uwaga!
Wymogu archiwizacji wyników badania z analizatora spalin w wersji elektronicznej jeszcze nie ma, ale będzie 
(zobacz).

Dlatego też analizatory teraz jeszcze nie muszą być dostosowane do tego wymogu, dlatego też nie są.

Problem w tym, że użytkownik analizatora spalin nie może go zmodyfikować (czyli już po wprowadzeniu go do obrotu/ po zakupie) nie może go zmodyfikować. Bo po takiej modyfikacji będzie to już inny model analizatora niż ten, który był poddany ocenie zgodności lub badaniu typu. Dlatego certyfikat badania typu WE (odpowiednio Decyzja zatwierdzenia typu) na podstawie których analizator została wprowadzony do użytkowania, nie będzie już dotyczył tego urządzenia, a analizator stanie się "nielegalnym".

Prawo nie przewiduje możliwości technicznej modyfikacji analizatora spalin (np. wersji oprogramowania) w trakcie użytkowania, już po jego wprowadzeniu do obrotu.
Po takiej modyfikacji analizator musiałby być ponownie poddany ocenie zgodności. W praktyce musiałby to oznaczać powrót urządzenia do producenta i ponowne wprowadzenie go do obrotu
z nową datą produkcji. Czyli de facto jako nowego urządzenia, z nowym okresem gwarancji i rękojmi za wady.
Sprawdź czy twój dostawca analizatora zapewni Ci takie rozwiązanie i ile będzie ono Ciebie kosztowało.

O co tu chodzi?

Dla tych co teraz muszą kupić analizator np. z powodu problemu roku 2013, problem jest i będzie to, że w odniesieniu do analizatorów spalin, na pewno tych stosowanych w OBT (w SKP) - niedługo - będzie wprowadzony nowy wymóg dotyczący archiwizacji wyników tych badań w wersji elektronicznej.

Czy to pewne? Więcej zobacz : Obowiązek archiwizacji wyników badań z analizatora spalin - ale o co chodzi?

Elektronicznej, ale takiej, która będzie mogła służyć do celów dowodowych (czyli bezpiecznej) i takiej by wynik badania można było przesłać do centralnej bazy takich danych (CEPiK ?)

Ktoś może powiedzieć: "
przecież już teraz każdy analizator spalin umożliwia archiwizację wyniku badania, bo przecież umożliwia wydruk raportu z tego badania".
To prawda, d
ziś w Polsce mamy taką sytuację, że każdy z analizatorów spalin stosowanych w SKP musi umożliwiać wydruk wyników badania.
I jest tak już od wielu lat.
Jednak wydruk raportu z badania analizatorem spalin i następnie jego zeskanowanie nie załatwią sprawy, bo
 nie o taką archiwizację będzie chodziło.

Czy taki wydruk wystarczy do spełnienia wymogu archiwizacji wyników badania w wersji elektronicznej?
Niestety NIE.


Chociaż chyba każdy wie, że dziś dowolny dokument "papierowy" (np. wydruk raportu z analizatora) można w prosty sposób zachować (zarchiwizować) w wersji elektronicznej jako zdjęcie czy skan dokumentu.
Jednak nie jest też chyba dla nikogo tajemnicą, że 
"skan dokumentu" może być podróbką dokumentu.
A "skan wydruku" z badania analizatorem spalin nie daje żadnej gwarancji, że wynik tam uwidoczniony, jest wynikiem rzeczywistego badania spalin ani, że jest to wynik konkretnego badania (data i godzina) i dotyczy badania konkretnego pojazdu.
Dlatego chyba nikt nie ma wątpliwości, że taka "archiwizacja" jest niewiarygodna, bo 
"skan" może zawierać wyniki spreparowane a informacje nieprawdziwe.

W tych nowych wymogach będzie chodziło właśnie o zapewnienie takiej gwarancji, że dane, które trafią do centralnej ewidencji badań, maja dotyczyć rzeczywistego (czyli faktycznie wykonanego) konkretnego (czyli wykonanego konkretnego określonego tam dnia, o konkretnym określonym tam czasie) badania konkretnego (zidentyfikowanego) pojazdu, wykonanego w konkretnej SKP, przez konkretnego diagnostę. Oraz o to by dane te były zgodne z danymi znajdującymi się w bazie danych tej SKP, która wykonała badania.

Dlatego możliwość wydruku wyniku badania nie rozwiązuje problemy z archiwizacją w wersji elektronicznej.

A skąd wiadomo, że wymogi dotyczące archiwizacji - w bezpiecznej wersji elektronicznej - wyników badań z analizatora spalin rzeczywiście będą wprowadzone?

Więcej zobacz : Obowiązek archiwizacji wyników badań z analizatora spalin - ale o co chodzi?

Zobacz też : 24 powody dla których warto wybrać właśnie analizator spalin KANE AUTO 4-1.

Zmieniony ( 08.02.2014. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »